Barbara Vignudelli soprano

David Sebasti narratore

Nova Amadeus Chamber Orchestra

Flavio Emilio Scogna

L’antico testo della “Passio Caeciliae” riporta una cronaca leggendaria del martirio di Cecilia, figlia di una nobile famiglia romana martirizzata, secondo la tradizione, alla fine del II secolo, proprio nella sua casa. Elementi storici e leggendari si intrecciano dando vita ad una storia stupenda dove la verginità e l’innocenza di Cecilia, unite alla sua fede e al suo amore per i poveri, catturano il cuore di Valeriano suo sposo, che attraverso Cecilia conosce la fede cristiana, si fa battezzare e accetta la verginita e il martirio. Cecilia è una creatura fatta di luce e di amore, un capolavoro stupendo di innocenza e giovinezza che profuma di cielo. Il suo martirio è terribile, eppure è il suo più bel canto d’amore a Cristo.
La Cantata sacra si svolge in 9 quadri che descrivono, il cammino di Cecilia attraverso il susseguirsi delle sue Vicende terrene e mistiche così come narra l’antica “Passio Caeciliae”. Dopo l’introduzione Cantantibus organis, l’antica antifona dei Vespri della solennità della martire, in cui si cantano le nozze mistiche di Cecilia, il quadro successivo, Le nozze, racconta l’episodio delle nozze terrene di Cecilia con Valeriano. La giovane svela al suo sposo la sua vocazione straordinaria all’amore totale per Cristo e della Visita quotidiana di un Angelo misterioso. Segue un brano corale il Salmo 45, uno stupendo epitalamio regale che racconta le nozze del Re di Israele con la giovane regina che viene da un paese lontano. Qui diventa quasi una serenata che l’Angelo offre alla giovane Cecilia. Il quarto quadro racconta l’evento del Battesimo del giovane Valeriano convertito a Cristo dalle parole e dall’innocenza di Cecilia. Solo dopo il suo battesimo Valeriano potra‘ vedere l’Angelo con le sue ali luminose. Ma ecco che una furiosa Persecuzione scuote i cristiani di Roma e si abbatte su Valeriano e Cecilia. Il giovane e suo fratello vengono uccisi, mentre Cecilia esorta i martiri a compiere con fede il loro ultimo cammino esortandoli: Eia milites Christi, Coraggio, soldati di Cristo. Segue dunque il Martirio di Cecilia, che dopo i tre colpi di spada non muore, rimanendo per tre giorni tra la morte e la Vita. Lux in tenebris lucet; la sua luce splende tra le tenebre mentre la giovane canta con la sua morte il suo amore. La Cantata si conclude con una tenera “berceuse”: Cecilia muore cantando il suo amore a Cristo e si addormenta in lui, proprio come l’ha raffigurata Stefano Maderno nel celebre marmo custodito nella Basilica di S. Cecilia in Roma e che la ritrae cosi come apparve nel 1599 quando fu fatta la ricognizione del suo corpo. Questo canto d’amore vola sul mondo, vivo e palpitante in tutte le creature, che si lasciano illuminate dalla bellezza dell’Amore.

© Marco Frisina

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 17 Marzo 2012

Barbara Vignudelli soprano

David Sebasti narrator

Nova Amadeus Chamber Orchestra

Flavio Emilio Scogna

The original text of the Passio Caeciliae relates the martyrdom of Cecilia, the daughter of a noble Roman family who, according to tradition, was put to death in her own home at the end of the 2nd century AD. Elements of history and legend interweave to create a tale in which the virginity and innocence of Cecilia, along with her faith and love for the poor, capture the heart of Valeriano, her husband. Through Cecilia he is introduced to Christianity, baptized, and embraces chastity and martyrdom. Cecilia is a creature of light and love, a masterpiece of innocence and youth imbued with heavenly scent. Her martyrdom is terrible, yet it embodies her most beautiful love song to Christ.

The sacred cantata consists of nine scenes that describe Cecilia’s progress through earthly and mystical events, as narrated by the early Passio Caeciliae. The introduction is a ‘Cantantibus organis’, the ancient antiphon of the Vespers of the solemnity of martyrdom, containing a description of Cecilia’s mystical marriage. This is followed by ‘The Wedding’, which relates Cecilia’s earthly nuptials with Valeriano. The young woman reveals to her husband her desire to devote herself to the total love of Christ, as well as the daily visit that she receives from a mysterious angel. Next comes a choral piece, ‘Psalm 45’, a magnificent regal epithalamium describing the marriage of the King of Israel to a young queen from a distant land. This turns into a quasi—serenade, presented to Cecilia by the angel. The fourth scene depicts ‘The Baptism’ of the young Valeriano, persuaded to convert by Cecilia’s words and innocence, and only after his baptism can Valeriano see the brightly winged Angel. What follows is a tremendous persecution that is unleashed on the Christians of Rome, and on Valeriano and Cecilia in particular. The young man and his brother are

killed, while Cecilia exhorts the martyrs to be true to their faith to the very last in the ‘Eia milites Christi’ (‘Have courage, soldiers of Christ”). At this point Cecilia’s martyrdom begins; three strokes with the sword are not enough to kill her, and for three days she hovers between life and death. ‘Lux in tenebris lucet’ testifies to the light that shines through the shadows as the young woman sings of her love through her own death. The cantata ends with a sweet berceuse that portrays Cecilia as she falls asleep in Christ, singing of her love for Him. This image recalls Stefano Maderno’s famous marble sculpture in the Basilica of Saint Cecilia in Rome, created when her body was exhumed in 1599 and found to be uncorrupted by the ravages of time. This is a song that soars above earthly matters, an expression of all living creatures illuminated by the beauty of Love.

© Marco Frisina

Translation: Kate Singleton

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 17 March 2012